قرآن کتاب الهی

در این وبلاگ سعی میکنم که سوره های قرآن رو به صورت ترتیبی-موضوعی طبقه بندی کنم

قرآن کتاب الهی

در این وبلاگ سعی میکنم که سوره های قرآن رو به صورت ترتیبی-موضوعی طبقه بندی کنم

مزمل (۳)

۱) امر به رسول خدا (ص) برای خواندن نماز شب در این سوره و واجب شدن این نماز برای رسول خدا (ص) (البته در بعضی از تفسیرها این امر رو تنها شامل قرائت قرآن می دونن و نماز شب رو شامل این امر نمی دونن.)
۲) مفهوم واژه المزمل در این سوره
۳) راهکار الهی برای مقاوم شدن در برابر ناملایمات
۴) مفهوم سنگینی قرآن که در این سوره اومده
۵) در آیه ۹ از این سوره <رب المشرق و المغرب> رو داریم.
۶) در مورد چگونگی و کیفیت نزول وحی در تفسیر این سوره در تفسیر المیزان نکات جالبی رو اشاره کرده.
۷) <اقرضو الله قرضا حسنا> در آیه ۲۰ از این سوره اومده که عبارتی هست که کاملا جای فکر کردن رو داره.

مزمل (۳)

از این لینک تفسیر آیات ۱ تا ۱۹ از سوره المزمل و توضیحات مرتبط باهاش رو می تونین از تفسیر المیزان بخونین و در این لینک تفسیر آیه ۲۰ سوره المزمل و توضیحات مرتبط باهاش رو می تونین بخونین... برای استفاده از بقیه تفسیرها می تونین از لینک هایی که در قسمت لینکهای روزانه گذاشتم اضافه بکنین... لینکی که از کتابخونه قرآن وب سایت آل البیت گذاشتم لینک خیلی کاملی هست در ارتباط با انواع تفسیرهایی که از قرآن وجود داره. اگر علاقه دارین حتما پیشنهاد میکنم که یه نگاهی بکنین.

مزمل (۳)

آیه ۱۷

مزمل (۳)

آیه ۱۶

مزمل (۳)

آیه ۱۵
آیه ۲۰

مزمل (۳)

آیه ۱۴
آیه ۱۸

مزمل (۳)

آیه ۱۲
آیه ۱۳

مزمل (۳)

آیه ۱۱

مزمل (۳)

آیه ۹

مزمل (۳)

آیه ۶

مزمل (۳)

آیه ۵
آیه ۱۰

مزمل (۳)

آیات ۱ تا انتهای ۴
آیه ۷
آیه ۸
آیه ۱۰

القلم (۲)

۱) روایت شده که قسمتی از این سوره در مکه نازل شده و قسمتی در مدینه
۲) قلم که در این سوره به کار رفته نکته قابل توجهی هست... بخصوص که قلم در سوره علق که اولین سوره نازل شده قرآن بود اومده بود و در این سوره هم که دومین سوره هست تکرار شده که حاوی نکته های جالبی می تونه باشه.
۳) مقایسه هایی که بین مسلمین و کافرین شده
۴) ذکر استدلالهایی که مشرکان برای نپذیرفتن دعوت حضرت محمد (ص) میوردن.
۵) <ازلاق به ابصار> که به معنی <چشم زدن>‌هست در این سوره از قرآن اومده... برای توضیح بیشتر به تفسیر المیزان (لینک دوم در نوشته ای که معرفی کردم) مراجعه کنین.

القلم (۲)

از این لینک تفسیر آیات ۱ تا ۳۳ سوره القلم رو می تونین از تفسیر المیزان بخونین و در این لینک تفسیر آیات ۳۴ تا ۵۲ سوره قلم رو می تونین بخونین... برای استفاده از بقیه تفسیرها می تونین از لینک هایی که در قسمت لینکهای روزانه گذاشتم اضافه بکنین... لینکی که از کتابخونه قرآن وب سایت آل البیت گذاشتم لینک خیلی کاملی هست در ارتباط با انواع تفسیرهایی که از قرآن وجود داره. اگر علاقه دارین حتما پیشنهاد میکنم که یه نگاهی بکنین.

القلم (۲)

آیات ۳۴ تا انتهای ۴۲

القلم (۲)

آیه ۳۴

القلم (۲)

آیات ۲۶ تا انتهای ۳۲

القلم (۲)

آیات ۱۷ تا انتهای ۲۵

القلم (۲)

آیه ۱۶
آیه ۳۳
آیه ۴۳

القلم (۲)

آیه ۱۱
آیه ۱۲
آیه ۱۳
آیه ۱۴
آیه ۱۵
آیه ۴۶+۴۷

القلم (۲)

آیه ۷
آیه ۳۵+۳۶
آیه ۴۵

القلم (۲)

آیه ۲
آیه ۳
آیه ۴
آیه ۵+۶
آیه ۹
آیه ۱۰
آیه ۴۴
آیه ۴۹
آیه ۵۰+۵۱

معرفی چند کتاب

چند تا کتاب در ارتباط به موضوعات خداشناسی٬ اسلام و قرآن خوندم که به نظرم کتابهای خیلی خوبی برای شناخت بیشتر نسبت به این موضوعات بودن... عنوان هاش رو معرفی می کنم براتون که اگر علاقه دارین بخونینشون:
۱) تاریخ تمدن نوشته ویل دورانت جلد چهارم (عصر ایمان)
۲) تاریخچه خداشناسی از ابراهیم تا کنون (دین یهود٬ مسیحیت و اسلام) نوشته کرن آرمسترانگ
۳) آئین در آینه مروری بر آراء دین شناسانه دکتر سروش٬ تدوین و گردآوری سروش دباغ
۴) قرآن نماد حیات معقول نوشته علامه محمد تقی جعفری
۵) مرصاد العباد نوشته نجم رازی به اهتمام محمد امین ریاحی

سوره علق (۱)

کلمه <علق> در این سوره کلمه خیلی مهم و قابل توجهی هست.
آیه چهارم و قسمت <علم بالقلم> به نظر من نکته خیلی قابل توجهی داره.
آورده شدن کلمه صلوه (نماز) در این سوره با توجه به اینکه اولین سوره ای هست که نازل شده و آیین اسلام قبل از اون وجود نداشته و احکام اسلامی تا مدتها بعد از نزول این سوره هنوز نیومده بوده کلمه خیلی مهم و خیلی قابل توجهی هست که باید در موردش خوب فکر کرد.
روایتها و گمان هایی که در مورد نحوه شروع شدن وحی و پیامبری حضرت محمد (ص) هست هم جزو نکات مهم و قابل توجه این سوره هست.

پی نوشت: عددی که در عنوان هر نوشته داخل پرانتز هست بیانگر شماره ترتیب سوره ای هست که نازل شده. (مثلا عدد ۱ یعنی اولین سوره ای هست که نازل شده و به همین ترتیب)

سوره علق (۱)

در مورد تفسیر سوره های مختلف، تفسیری که من برای خودم انجام می دم رو بر اساس متن عربی آیه ها انجام می دم... برای مقایسه و اطلاعات کامل زبان شناسی ترجمه آیات رو از چند مترجم مختلف می خونم. تفسیر سوره ها رو هم از تفسیرهای المیزان، تفسیر نمونه و تفسیر فیض الاسلام می خونم. برای تفسیرها Search کردم و لینک مربوط به تفسیر المیزان و تفسیر نمونه رو تونستم پیدا بکنم که هر بار لینک هر سوره رو بذارم که اگر شما هم علاقه دارین بتونین تفسیرهاش رو بخونین...
به عنوان نظر شخصی خودم بیشتر با تفسیرهای المیزان موافق هستم هر چند نظر خودم در مورد بعضی از آیه ها متفاوت از تفسیر المیزان هست. 
در مورد سوره علق این لینک مربوط به تفسیر المیزان هست. غیر از تفسیر٬ انتهای سوره رو هم حتما بخونین با توجه به اینکه سوره علق اولین سوره از قرآن هست که نازل شده روایتهای جالبی در مورد نحوه آغاز وحی و پیامبری حضرت محمد (ص) داره.
در مورد تفسیر نمونه با توجه به اینکه سبک تفسیر کردنش با نظر من هماهنگی نداره لینک هر سوره رو جدا نمی ذارم... لینک مربوط به کل تفسیر رو میذارم کنار وبلاگ که اگر هر کسی علاقه داشت خودش سوره های مختلف رو پیدا کنه و تفسیر هاش رو بخونه.

سوره علق (۱)

آیات ۱۵+۱۶+۱۷+۱۸

سوره علق (۱)

آیه های ۹+۱۰+۱۱+۱۲+۱۳

پی نوشت: علامت <+> بین آیه ها به این مفهوم هست که مجموع اون چند آیه در موضوعی که طبقه بندی کردم قرار می گیره.